De laatste jaren is de online wereld aanzienlijk gegroeid. Niet alleen consumeren we online meer, maar we leven ook steeds meer online. Deze stijgende groei is ook de marketeers en de commerciële wereld opgevallen en is social media marketing ontstaan. De naam zegt het eigenlijk al of toch niet? Want wat houdt social media marketing nu precies in en moet je hiermee beginnen als bedrijf?
Wat is social media marketing?
Als we kijken naar vroeger ging marketing voornamelijk over de manier waarop een bedrijf of onderneming zijn doelgroep of klanten benaderde. De klant zocht het bedrijf niet op, maar werd gevonden en had daarnaast geen invloed of stem. Social media heeft daarin alles veranderd. Niet alleen is er meer interactie tussen de klant en het bedrijf ontstaan, maar de klant heeft een stem gekregen die ze anoniem en veel kunnen gebruiken. Kort gezegd zou je dus kunnen zeggen dat social media marketing een communicatiemiddel is waarbij producten of diensten worden promoot met behulp van sociale media en platforms online.
Nadelen social media marketing
Elk soort communicatiemiddel brengt voordelen en nadelen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan e-mail marketing of influencer marketing. Zo zie je dit ook zeker bij social media marketing. Zo worden mensen en bezoekers van social media overspoeld met informatie en reclame. Voor bedrijven zitten er ook nadelen aan, want nu de klant een stem heeft gekregen, heeft het bedrijf niet meer alleen de touwtjes in handen. Valt het product bij een klant tegen? Eén tweet of reactie en je bedrijf kan uit elkaar vallen. Extra zorg voor klanten en reviews is dus belangrijk bij het gebruik van social media marketing. Door snel op een negatieve reactie te reageren of door een duidelijke uitleg te geven, kan je het bedrijf op een positieve manier promoten en de schade beperken.
Voordelen social media marketing
Toch zijn er ook zeker voordelen aan social media marketing. Het bereik om je boodschap te bereiken is extreem groot. Daarnaast is het erg goed in te schatten waar je doelgroep naar kijkt, waardoor je deze goed en gerichter kan bereiken. Online worden alle activiteiten gemeten, dat maakt dat er enorm veel meetbaar is. Het is goedkoper dan andere communicatiemiddelen en nog een groot voordeel is dat je meer brand awareness kan opbouwen. Consumenten zijn namelijk visueel ingesteld. Door kleuren en logo’s te gebruiken, kan je online een grotere doelgroep creëren. Samengevat zitten er nadelen én voordelen aan social media. Kijk naar je bedrijf en je aanbod en analyseer of je als bedrijf tijd en geld in social media marketing wilt stoppen.