Nederland is een land dat gek is op de nieuwste smartphones. Het aantal telefoonabonnementen heeft het aantal inwoners in Nederland al lang overschreden. Al deze telefoonabonnementen maken gebruik van één van de drie netwerken.
Dit zijn de netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile (en Tele2). Terwijl veel mensen denken dat er veel meer netwerken zijn is dit niet het geval. Wat veel mensen niet weten is dat andere providers ook gebruik maken van deze netwerken. Dit wordt een MVNO genoemd.
Dit is een provider zoals Simyo dat bekend is van sim only abonnementen. Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Dit betekent dat de dekking en telecomdiensten vergelijkbaar zijn met die van KPN. Simyo biedt echter zelf ondersteuning en service. Zo zijn er nog veel meer MVNO’s die abonnementen aanbieden die goedkoper zijn dan de eigenaren van de telecom netwerken.
Wat is het voordeel van een kleine provider?
Het voordeel van providers die gebruik maken van een ander netwerk is dat deze veel lagere kosten hebben. Er wordt niet betaald voor de licentie van het netwerk, de marketingkosten zijn lager en er is minder personeel. De lagere kosten bieden voordelen voor de MVNO’s doordat ze op deze manier kunnen concurreren op de tarieven.
De lagere kosten worden doorberekend in de tarieven waardoor een provider zoals Simyo goedkope telefoonabonnementen kan aanbieden; voor zelfs voor een fractie van de prijs van een “grote” provider. Nu je dit weet kun je met meer inzicht op zoek gaan naar een nieuw telefoonabonnement. De kleinere providers zijn nu ook een optie aangezien de telecomdiensten even goed zijn als bij de grote en bekende providers.
Zijn de kleinere providers te vertrouwen?
Kleinere providers hebben misschien niet altijd de bekende naam zoals de grotere providers dat hebben maar dat betekent niet dat ze niet te vertrouwen zijn. In de praktijk maakt het geen verschil of je nu een abonnement afsluit bij KPN of Simyo.
De dekking en bereikbaarheid is precies hetzelfde; alleen de prijs is anders. Alles wat je mag verwachten van een grote provider kun je ook verwachten van een kleinere provider. De kleinere providers hebben een eigen klantenservice en eigen team dat klanten ondersteunt. Vaak bestaan de kleinere providers uit een kleiner team van mensen waardoor de lijnen korter zijn en klanten sneller geholpen kunnen worden indien er zich problemen voordoen.